Sunday, October 31, 2010

Interpretasi - Siapa Pelukis Jalanan?

PELUKIS JALANAN. Istilah ini mungkin kedengarannya agak biasa, sudah biasa dan tidak perlu dipanjang-panjangkan interpretasinya. Mungkin. Ya, bagi sesetengah orang lain mungkin tidak perlu dibicarakan hal-hal sebegini, namun bagi saya ia adalah sesuatu yang perlu dipersoalkan. Sudah hampir 60 tahun seni lukis di Malaysia bergerak dengan begitu ‘membanggakan’ diiringi pelbagai gaya dan ideologi yang bersilih ganti mewarnai persada perjuangan dalam kalangan pengkarya mahupun pejuang seni lukis itu sendiri. Maka sejak itu jugalah penglabelan pelukis jalanan masih terngiang-ngiang mengisi ruang seni sezaman dengan gema yang agak jengkel dan meloyakan.

Suatu ketika dahulu kita pernah digegarkan dengan Persatuan Cat Air Pulau Pinang, Wednesday Art Group, Nanyang Art Group ataupun Angkatan Pelukis Malaysia yang memberi titik mula untuk para-para pelukis tempatan memulakan langkah mencari arah dan hala tuju seni lukis tanah air.

Abdullah Ariff, Yong Mun Sen, Tay Hooi Keat, Khaw Sia mahupun Kou Ju-Ping adalah antara pengasas tradisi seni lukis moden di negara ini. Tidak ketinggalan juga nama-nama pejuang Nanyang Art Group (Akademi Seni Halus Nanyang) yang pernah menimbulkan persoalan tentang satu identiti kesenian iaitu Cheong Soo-Pieng, Chen Chong Swee, Georgette Chen dan Chen Wen-Hsi. Mereka ini datang dari pelbagai corak latar belakang, fahaman dan ideologi yang tersendiri. Pernah menerima didikan seni aliran Beaux-Arts di kota-kota besar Negara China seperti Shanghai, Canton dan Amoy. Sekadar mengingati kembali sejarah lama asal-usul kegemilangan seni lukis moden di Malaysia. Dan ingatan ini amat berguna untuk kita agar tidak secara terus-terusan untuk merterjemahkan seseorang itu sebagai pelukis jalanan, ataupun pelukis bukan jalanan (kerana tidak melukis di tepi jalan). Siapa pelukis jalanan?

Jawapan saya, tiada sesiapa pun yang wajar digelar pelukis jalanan. Ya, tiada sesiapa. Pelukis tetap pelukis, yang membezakan hanya latar belakang pendidikan dan pengalaman yang diperolehi seseorang pelukis itu sendiri. Soal penglabelan siapa pelukis jalanan mahupun pelukis bukan jalanan tidak perlu timbul dan diada-adakan. Tidak perlu!

Cuma saya takut selepas ini bertempiaranlah lari pelukis-pelukis ‘asli’ (bukan jalanan) dengan lakaran-lakaran masterpiece mereka untuk menghindarkan diri dari aktiviti outdoor sketching. Takut digelar pelukis jalanan. Sketching pula hanya dilakukan senyap-senyap di dalam rumah (pelukis dalaman). Agak melucukan jika ini berlaku.

Pengetahuan, bakat, pengalaman, pemikir yang kritis lantas kreatif, semua ini anugerah yang tidak ternilai bagi sesiapa yang mendasari sesebuah perjuangan seni itu sendiri. Sama ada keupayaan dan kelebihan ini diasah dan digilap dengan semakin hebat atau sebaliknya ia terpulang kepada setiap individu. Soal melukis di tepi jalan, tepi taman, sungai, tasik, bukit, reban mahupun jamban bukanlah satu perkara yang perlu diperbesarkan hingga menjadi ikut-ikutan yang sudah tidak rasional lagi bentuknya.

Seharusnya situasi ini dipimpin dengan penuh rasa hormat dan perlu disemai segala sifat tanggapan yang positif dan membina. Apakah hanya dengan bakat semata-mata tanpa latar belakang pendidikan yang begitu membanggakan, ia wajar terus dihukum dengan penglabelan yang agak menjengkelkan? Terus tercampak ke ‘jalanan’ setara dengan hanya memiliki bakat tanpa pendidikan formal yang sepatutnya?

Ini soal dan cerita lapuk dahulu kala yang rata-ratanya memiliki televisyen tanpa warna. Celik tapi buta. Sewajarnya tidak ada mana-mana kelompok yang terpisah. Tidak perlu diulang-ulang perihal ‘jalanan’ mewarnai seni sezaman di Malaysia. Pelukis tetap pelukis. Tujuan hanyalah satu bersama-sama memartabatkan kegemilangan seni yang sudah lama diperjuangkan di bumi Malaysia tercinta.

Apa yang penting setiap karya itu adalah hasil dari jari jemari sendiri, bukannya tercipta atas keringat orang lain. Takut-takut dihujungnya nanti lahir pula ‘pengkarya’ yang hanya sekadar bertindak sebagai the last finisher….. 'DISEDIAKAN OLEH:'

Friday, October 29, 2010

Anuar Dan - Seni Bina Rumah Melayu

Permulaan Anuar Dan hanyalah karya-karya bersifat lakaran yang menggunakan pen dan dakwat. Karya-karya beliau lebih menjurus kepada landskap suatu ketika dulu. Minatnya yang mendalam terhadap pengeksplorasian bahan, telah menjadikan Anuar lebih ‘matang’dalam mengetengahkan sesuatu. Hari ini, seni bina rumah Melayu antara subjek utama yang cuba diberi penekanan dalam setiap pengolahan karyanya. Beliau yang dilahirkan pada tahun 1960 di Taiping, Perak memiliki Degree in Graphic Design pada tahun 1983 di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor. Lebih tepat dinyatakan, hampir kebanyakan karya yang dihasilkan oleh Anuar adalah berlandaskan media campuran. Dirinya yang mementingkan eksplorasi bahan sememangnya tidak dapat mengenepikan unsur media campuran dalam setiap pengolahan yang dilakukan.

Jika dilihat sepintas lalu, teknik persembahan karya beliau seperti melihat karya Pablo Picasso, George Braque dan Marcel Duchamp dari aliran Kubisme. Hal ini jelas kelihatan apabila meneliti komposisi pada setiap subjek dalam pengolahan karyanya yang terhasil daripada perletakan cerek, tepak sirih, seterika, mesin jahit, pasu dan sangkar burung.

Pameran Fakulti di UiTM Shah Alam pada tahun 1983 adalah detik permulaan Anuar. Beliau dilihat semakin serius dalam arena pengkaryaan apabila bertugas sebagai penolong kurator di Balai Seni Lukis Negara pada tahun 1984. Pada tahun yang sama, beliau turut menyertai Young Contemporary di Balai Seni Lukis Negara dan Water Colour Art Exhibition di City Hall, Kuala Lumpur. Pada tahun 1986, Anuar mula mengorak langkahnya dengan menyertai Space Art Exhibition di Balai Seni Lukis Negara dan yang terbaru The Memory yang diadakan di Ranting Art, Shah Alam.

Zainurin Mohamad @ Ajis

Zainurin Mohamad atau nama panggilannya Ajis merupakan seorang artis catan yang begitu cepat menjulang naik. Cubaan ‘berani’ menelusuri dasar laut dalam eksplorasinya untuk berkarya telah menjadikan Zainurin atau Ajis sebagai titik ‘permulaan’ yang terus mewarnai arus kontemporari. Walaupun perjuangannya masih berunsurkan konvensional, seharusnya pendekatan beliau dalam berkarya wajar diangkat sebagai satu usaha bersifat kontemporari. Beliau yang dilahirkan pada 25 Mei 1964 di Kajang, Selangor punyai cerita penuh berliku dalam memperjuangkan karya selama ini.

Ajis mempunyai minat sebagai seorang ahli geologi, tetapi sebaik saja beliau menamatkan pengajiannya pada peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), beliau mula menukar minat menjadi seorang pelukis. Kekecewaan apabila permohonan melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ditolak bahkan disindir supaya pulang ke kampung telah menguatkan lagi semangatnya yang sentiasa berfikiran positif dengan menjadikan sindiran itu sebagai cabaran. Kejayaan hidupnya bermula apabila namanya dicatatkan dalam sejarah negara pada Jun 2000 selepas muncul sebagai rakyat Malaysia pertama berjaya melukis gambar kehidupan sebenar di dasar laut di Pulau Tenggol, Terengganu.

Landskap atau persekitaran dasar laut sudah menjadi subjek utama dalam perjuangan beliau. Pengolahan berbagai jenis hidupan dan tumbuhan laut dalam pengkaryaan menjadi simbolik apresiasi beliau agar ia turut dipelihara dan dilindungi. Ajis pernah menerima Anugerah Duta Negara 2004, Anugerah Pameran Lukisan Dasar Laut sempena Festival Seni Air Terbesar Malaysia dan telah dicatatkan dalam Malaysia Book of Records (MBOR) pada April 2002.

Alam Mujarad – Tajalli Abdullah

Tajalli Abdullah merupakan seorang artis catan landskap yang memegang persepsi tersendiri terhadap alam. Penghayatannya terhadap alam berlaku menerusi pengucapan bahasa visual yang mujarad. Bermula pada tahun 1979, Tajalli menerima Diploma Seni Halus dari Institut Teknologi Mara (ITM) dan kemudian beliau melanjutkan pelajarannya di Itali dalam Diploma in Working Stone and Marble pada tahun 1981. Selepas itu, pada tahun 1986 beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Seni Halus (Catan) dari University of Illinois, Amerika Syarikat. Tajalli meneruskan lagi pelajarannya di universiti yang sama dan selepas itu beliau dianugerahkan Ijazah Sarjana Pendidikan Seni Lukis pada tahun 1988.

Anak jati Kedah Darul Aman ini mula menunjukkan komitmen yang tinggi dalam bidang seni sejak tahun 1970. Beberapa pameran solo telah berjaya diadakan oleh beliau, antaranya ialah di McKinley Foundation, Illinois pada tahun 1988 dan di Galeri University of Illinois pada tahun yang sama. Tajalli juga turut bergerak dalam akviti pameran secara berkumpulan seperti Pameran Arca Itali pada tahun 1981, Vive la Palestine pada 1983, Pameran Persatuan Pelukis Malaysia pada 1990, dan Reflections pada tahun 1991. Sebagai salah seorang tenaga pengajar di Multimedia University (MMU), Cyberjaya, beliau tidak pernah berputus asa dalam menyerap pengalaman dan pengetahuan seninya sebagai pembawakan beliau di sana. Bermula sejak tahun 1979 di MMU Cyberjaya, Tajalli bukanlah seorang artis yang diasah untuk bersifat komersial tetapi keunikan ideologi dan pegangannya telah meletakkan Tajalli dalam aras yang tersendiri.

Sesuatu yang harus diketahui tentang karya Tajalli, ia terbentuk menerusi dua kaedah pengolahan, iaitu pengolahan terancang dan pegolahan berunsurkan kespontanan. Impak mujarad adalah pegangan hakiki Tajalli.

Sorotan Kembali - Pameran Solo Wow! Oleh Zaharuddin Sarbini

















Realisme dan Zaharuddin Sarbini

Zaharuddin Sarbini merupakan artis catan landskap Realisme yang dilihat mula mencipta nama dalam arus perjuangan catan landskap di Malaysia. Artis yang dilahirkan pada 14 April 1966 ini tidak pernah berputus asa dalam penghasilan karya yang bersifat konvensional walaupun diasak hebat dengan kehadiran teknologi memenuhi gelanggang dan pameran-pameran seni. Beliau yang memiliki Machinery Engineering Diploma dari UTM Skudai kelihatan begitu bersemangat dalam mengetengahkan apresiasi beliau terhadap alam semula jadi melalui karya yang dihasilkan.
Zaharuddin atau nama panggilannya Zaha seperti yang acapkali tertulis pada setiap penjuru bawah kanvasnya, mula memasuki arena pameran sejak tahun 1995. Beliau menjadikan cat air dan minyak sebagai medium bahantara dalam setiap pengkaryaannya. Pameran Terbuka Shah Alam 1995 adalah detik permulaan yang bermakna buat Zaharuddin apabila Anugerah Inisiatif jatuh ke tangannya. Pada 2003, sekali lagi Zaharuddin melakukan kejutan dengan merangkul Anugerah Inisiatif pada Pameran Terbuka Shah Alam 2003. Beliau turut mendapat beberapa anugerah lagi dari pertandingan catan landskap yang lain seperti yang dipertandingkan di Pertandingan Catan Philips Morris dan Tasik Kenyir.

Alam semula jadi adalah inspirasi Zaharuddin dalam berkarya. Beliau menjadikan flora dan fauna sebagai subjek utama dalam melahirkan rasa penghargaan terhadap keindahan yang dialami dan dinikmati oleh beliau. Karya-karya beliau juga sudah menjadi koleksi bagi beberapa buah syarikat dan badan kerajaan. Antaranya, Permodalan Nasional Berhad, Hong Leong Bank, Bank Negara, Nippon Oil, Idris Hydraulic, dan koleksi peribadi beberapa individu dari Jepun serta England.

Wednesday, October 27, 2010

PERCIKAN SENI - Siti Zainon Ismail

Persoalan ‘hidup dan mati’ bentuk seni yang sebelah lagi iaitu puisi dalam ruang lingkup penggayaan karya seni di Malaysia kembali wujud dalam perkiraan saya. Mungkin hanya saya yang begitu teruja membangkitkannya kembali. Walhal ia mungkin perkara remeh untuk terus diperdebatkan. Adalah lebih baik pada ketika ini jika berbicara soal berapakah ‘harga’ untuk karya yang hanya menggunakan bitumen semata-mata ataupun kisah ‘raja besi’ yang mula terdetik hati untuk mengecat arca-arca buatan tangannya.

Secara hakikat, agak lewat untuk memperkatakan semula tentang perihal ‘inti’ dan ‘kuah’ wadah Percikan Seni yang diterbitkan sekitar tahun 1989 ini. Namun, kewajarannya masih ada. Sudah menjangkau 21 tahun seniman ataupun pengkarya ‘bergelumang’ dalam apa jua bentuk ide dan pengolahan, kupasan serta komentar, tetapi unsur-unsur yang jelas mengandungi hubungkait ‘rapat’ dengannya seakan dianaktirikan. Maka tinggallah nama-nama seperti Siti Zainon Ismail, Abdul Latiff Mohidin, Abdul Ghaffar Ibrahim, Ismail Abdullah, mahupun Mustaffa Haji Ibrahim dalam meneruskan ‘adunan’ pengkaryaan seperti ini iaitu melukis dan menghasilkan sajak. Hingga ada pula yang menyatakan bahawa apabila anda seorang penyair atau penyajak maka anda tidak ‘layak’ untuk melukis. Sampainya hati berkata sedemikian.

Perihal atau perlakuan melukis adalah berkarya dan hal-hal yang berkaitan puisi atau sajak juga adalah karya. Jadi mengapa perlu disisihkan? Saya tidak menuduh. Tapi hakikatnya begitu dewasa ini.

Pelukis adalah pemikir, meluahkan rasa pandang penghargaan dan ekspresinya ke dada-dada kanvas mahupun medium yang lain. Manakala penyajak juga adalah pemikir, meluahkan intipati suara hatinya ke atas kertas-kertas mahupun apa jua bahantaranya dengan bait-bait puisi. Bezanya pelukis menggambarkan objek atau ekspresinya secara visual, manakala penyajak melalui kata-kata. Mampukah kiranya visual yang digambarkan berinteraksi dengan begitu berjaya tanpa sebarang ucap rasa dari seorang pelukis itu sendiri? Dan bait-bait puisi pula ‘bersuara’ tanpa kata-kata? Jawapannya tentu tidak bukan.

Saya ingin membawa anda kembali kepada perkara asas yang telah disebutkan pada peringkat awal tadi iaitu soal pemikiran. Siapa yang melangsungkan perlakuan seperti ini? Pastinya pelukis atau penyajak itu sendiri. Hal ini bertitik tolak dari proses menanggapi sesuatu subjek, justeru diberi penilaian dan seterusnya penggayaan sesebuah karya itu bermula. Maka tiada sebab mengapa seseorang pelukis tidak boleh menghasilkan sajak dan seorang penyajak tidak boleh ‘melukis’ pusi-puisinya. Secara asas, perlakuannya bergerak secara bersama namun hanya penggayaannya menuntut kaedah dan cara yang berbeza. Menurut Siti Zainon Ismail, puisi merupakan hakikat seni. Dengan adanya nilai puisi inilah, puisi akan dapat menyentuh hati. Begitu jugalah lukisan yang mengandungi poetical weight dianggap sebagai ‘puisi bisu’, sajak sebagai ‘puisi kata-kata’. Menurut A. Latiff Mohidin, “Lukisan ialah dunia sepi. Puisi senyap tanpa suara”. (Percikan Seni, Siti Zainon Ismail, 1989)

Saya bersetuju dengan Siti Zainon Ismail apabila yang dikatakan ‘seniman’ itu adalah seseorang yang menghasilkan puisi. Tafsiran mengenai puisi itu seharusnya dilihat dari skop yang lebih luas dan terbuka. Perkara ini jelas mempunyai persamaan apabila tafsiran ‘penyair’ itu sendiri menyatakan seseorang seniman adalah yang menghasilkan karya puitis. Jika dirujuk kepada akar kata puisi ia berasal daripada bahasa Yunani iaitu poesi – perusi yang membawa maksud membuat atau menghasilkan sesuatu. Selain itu, melalui bahasa Sanskrit penemuan istilah karya turut membawang maksud yang sama iaitu membuat. Pada zaman Rennaisance Itali, ditemui perkataan arte yang berasal daripada bahasa Yunani juga iaitu ars, yang membawa makna ketukangan (craftsmanship), keterampilan, penguasaan bentuk, penciptaan, pengolahan antara bentuk, idea, teknik, dan bahan. Dengan ini tiga perkataan asas yang sering kita gunakan iaitu seni, karya, dan puisi sebenarnya mempunyai makna yang saling berhubungan di antara satu sama lain.

Justeru, jika anda seorang pelukis maka ‘karangkanlah’ bahasa visual anda dengan setulus yang mungkin mewakili buah bicara yang tak terucap. Dan jika anda seorang penyajak ‘lukiskanlah’ bahasa puisi anda dengan penuh keluhuran dan keikhlasan mewakili rasa pandang visual yang telah dilalui.

Tuesday, October 26, 2010

Sekilas Tentang Keindahan

‘Keindahan’ adalah suatu perkara yang menjadi persoalan utama dalam senario seni sezaman terutamanya di Malaysia. Sifatnya dilihat saling berkait dengan perihal estetik yang merujuk kepada sesuatu subjek alam mahupun objek seni yang mempunyai nilai kepada penglihatan serta tanggapan setiap individu. Hal ini merujuk kepada sesuatu yang indah, menarik, mengagumkan, cantik dan mempersonakan.

Perasaan individu itu sendiri mampu mencerminkan tanggapan ke atas sesuatu objek yang diinterpretasikan sebagai indah. Melalui keindahan itulah terkandungnya nilai estetik. Sekilas bicara tentang rasa estetika, sifat ini lebih menjurus kepada perihal dalaman seseorang individu atau pengkarya berhubung soal keindahan dan sesuatu yang menyenangkan. Perasaan rohaniah ini dapat dilihat melalui perlakuan sehari-hari seperti cara berpakaian, menghias, mendengar mahupun bersolek.

Situasi ini dilihat mempunyai pengaruh yang cukup kuat dalam diri seseorang seniman atau pengkarya itu sendiri. Prinsip estetika ini secara dasarnya berupaya membentuk suatu keadaan yang bersifat kompleks terhadap pengucapan apresiasi secara lebih menyeluruh ke atas sesuatu subjek.

Pemahaman dan Pembawakan Pengkarya

Roskang Jailani (2005) pernah menyatakan bahawa seharusnya setelah lebih 50 tahun seni di Malaysia berkembang, para seniman sudah mempunyai kekuatan dalaman sendiri yang mampu membawa mereka bergerak lebih jauh dari sekarang ini. Bagi beliau seniman ataupun pengkarya perlu mempunyai gaya tersendiri dan tidak takut untuk berdepan dengan persoalan jati diri. Kepercayaan bahawa seniman meniru gaya barat sebagai ‘idola’ harus dikuburkan. Seniman, baginya perlu berani dan keluar dari kepompong yang menyelimuti diri selama ini.

Menyingkap kembali era perkembangan seni lukis moden Malaysia yang bermula sejak tahun 1930an hingga sekarang. Senario ini bukan sahaja menggambarkan peralihan pandangan dalam seni lukis, malahan sebenarnya ia menggambarkan perubahan dan perkembangan idea serta pandangan yang berlaku dalam kehidupan sosial, ekonomi, dan politik kita. Sebagai contoh, pengaruh pemikiran Islam yang pada satu ketika mewarnai gaya seni lukis jelas menggambarkan situasi ketika itu, ideologi Islam sedang berkembang dalam negara yang turut berubah dari segi sosial, ekonomi, dan politik. Apabila perubahan ideologi bertukar ganti, terlihat pula bagaimana perubahan kepada gaya karya yang lebih berbentuk hebahan atau propaganda telah bertapak dalam ekspresi artistik kita. Namun yang demikian, apa yang perlu diketahui sesebuah penilaian seni adalah berbeza bagi setiap individu. Hal ini disebabkan kebolehan mengenal pasti keindahan adalah satu konsep yang menggabungkan pemerhati dan objek, apa yang terhasil dan yang dihasilkan selepas itu. Oleh itu, perasaan memainkan peranan penting dalam menilai keindahan. Maksudnya, deria luaran (persepsi) menjadi asas kepada deria dalaman, kedua-duanya haruslah bertindak seiring, tepat, sempurna, dan sensitif.

Melihat senario yang berlaku sekitar 1960an, sejarah seni lukis moden Malaysia sememangnya boleh dibanggakan. Artis atau pelukis tempatan dilihat mula menapak hebat dalam persoalan mencari identiti dan memperluaskan pandangan secara lebih kritikal dalam dunia seni sezaman. Mengimbau karya pelukis Cheong Soo Pieng yang bertajuk Tropical Life, 1959 cuba menggambarkan kehidupan seharian di sebuah kampung Melayu yang mengandungi pandangan ‘pictorial’ yang cukup menarik. Gambaran beberapa kumpulan diasingkan antara satu sama lain oleh sebatang pokok yang tegak. Hal ini menyebabkan kewujudan ruang-ruang tertentu dan meletakkan pandangan penghayat untuk menikmati karya dari arah kiri ke kanan dan kanan ke kiri.

Kemunculan pelukis Syed Ahmad Jamal telah merancakkan lagi persada seni lukis moden Malaysia. Penglibatan karya yang lebih berunsurkan emosi dan vitalistik diolah melalui gambaran pemandangan tempatan. Melalui karya beliau yang bertajuk Nipah Palm pada tahun 1956, Syed Ahmad Jamal cuba menggambarkan pemandangan di tepi sungai yang berlumpur dengan tumbuh-tumbuhan dan awan yang menekankan unsur metafora dan gerak-geri.
Beralih kepada gaya persembahan catan landskap pelukis Yeoh Jin Leng melalui karyanya yang bertajuk Sawah Padi, 1963. Gambaran kawasan sawah padi di Terengganu pada musim menuai yang cuba diolah oleh beliau boleh ditakrifkan sebagai tindak balas emosinya atau emotive response dengan tempat atau kawasan yang dilihatnya. Sapuan berus yang bertindak balas dengan emosinya telah menggambarkan olahan karyanya dalam keadaan yang cukup bertenaga dan meyakinkan.

Dalam penyiapan peragaan pameran seni lukis Malaysia terdapat tiga perkara yang perlu difahami untuk menggambarkan sejarah seni lukis di Malaysia. Aplikasi penyampaian mesej pensejarahan ini harus dibuat mengikut tahun atau secara kronologi. Pertamanya, era di mana seni lukis itu lebih mirip ke gaya lukisan barat mungkin pada zahirnya bentuk dan idea tidak ditiru tetapi karya-karya ini menerapkan nilai kesenian barat. Maka lukisan-lukisan yang dihasilkan ketika ini adalah terdiri dari lukisan landskap bermedia cat air dan cat minyak, potret, lukisan alam benda, dan abstrak. Apabila media batik diperkenalkan, arah tuju seni lukis telah beralih kepada bentuk formalisma iaitu penghasilan karya yang berlandaskan estetika. Lukisan-lukisan lebih berbentuk pemandangan tempatan dan gambaran cara hidup di Malaysia ketika itu. Subjek tempatan yang dipilih ini dikatakan sebagai lambang atau identiti “KeMalayaan” atau “KeMalaysiaan” malah lukisan abstrak juga telah diilhamkan dari nilai-nilai psikologi tempatan dan serantau. (Artikel Sejarah Seni Rupa Malaysia, 2007)

Mendekati pengkarya catan landskap Johan Marjonid, beliau amat berdedikasi sebagai seorang pelukis yang memilih hutan hujan sebagai subjeknya. Melalui pendekatan 'spiritual content' dalam setiap pengolahan karya, Johan amat memahami alam cukup istimewa bagi dirinya dalam menyingkap sedalam mungkin rahsia yang tersimpan di sebalik keagungan ciptaan Tuhan.
Alam adalah simbol kehidupan yang dibawa oleh Johan, manakala peranan penghayat adalah menghayati nilai estetika atau keindahan sebagai wahana untuk mengagumi keagungan ciptaan Tuhan.

Hakikat Sebuah 'Keindahan'

Kenyataan awal yang perlu diperhalusi adalah perbezaan tahap kebolehan setiap individu dalam merungkai suatu gerak rasa ‘Keindahan’ yang dialami. Seseorang seniman atau pengkarya perlu berterusan melatih pancaindera sehingga berupaya menikmati keindahan dengan kadar yang sebenarnya melalui kebolehan intelektual. Melalui buku Falsafah dan Kritikan Seni (2004) tulisan Mohd Johari Ab. Hamid, salah seorang tokoh falsafah moden Barat iaitu Johann Joachim Winckelmann telah membicarakan tentang kebolehan individu menyedari akan kewujudan keindahan seni. Winckelmann telah menggabungkan pemerhatian dan objek yang diperolehi dengan tujuan mengenal dan menyedari akan nilai keindahan. Sebagai contoh, apa yang dihayati oleh seseorang itu menarik, tetapi tidak pada pandangan orang lain. Bila melihat baju berwarna kehijauan dan sejuk mata bila memandang, belum tentu lagi menarik bagi individu yang gemarkan warna merah. Keadaan ini berlaku impak dari pengamatan dan teknik tafsiran yang telah meletakkan warna hijau itu tidak ada keindahannya. Maka gaya pengamatan dan keupayaan mentafsir seseorang individu itu pastinya berbeza.

Sewajarnya diakui, perasaan yang terdiri daripada luaran dan dalaman adalah penting untuk mengenal dan menikmati keindahan. Ketetapan deria luaran adalah bergantung kepada pemerhatian bentuk sebenar, warna dan rupa. Deria dalaman pula hendaklah bersifat sensitif dan dapat menghayati mesej yang hendak disampaikan. Pancaindera dalaman mampu menyokong pengkarya menghargai seni kerana sewaktu menilai seni atau keindahan, seseorang itu tidak sahaja melihatnya secara luaran (external) malahan akan mengaitkannya dengan perasaan dalaman (internal). Semakin kuat perasaan dalaman diri seseorang itu bermakna semakin kuatlah apresiasi mereka terhadap seni.

Dalam menilai keindahan seni seseorang itu haruslah mengambil kira beberapa faktor penting dalam proses tersebut. Pertama, sewajarnya bermula dengan kesan-kesan intelek dan kemudian kepada pengolahannya. Kedua, penelitian seharusnya diberikan kepada alam semula jadi. Hal ini kerana seni adalah satu proses peniruan alam semula jadi dan sewajarnya mengenepikan sifat keganasan dalam melakar serta perlu berpaksi kepada pengetahuan yang menjurus kepada keindahan. Ketiga, pengolahan perlu dibuat dengan sifat kelembutan dalam menilai keindahan iaitu menggunakan fikiran dan sifat keintelektualan. Sewajarnya difahami, kejelasan dan keikhlasan yang merakam sifat kesungguhan dalam berkarya merupakan proses yang menghubungkan seseorang pelukis, karya mahupun penonton itu sendiri. (Muliyadi Mahamood, 2007).

Hakikat sesebuah penilaian tentang keindahan, setiap pemerhati ataupun penghayat mempunyai seleranya sendiri. Demi mengetahui seleranya itu, mereka akan menyelami ke dasar jiwanya.