Tuesday, June 3, 2008

Sekilas Rasa Keindahan - Yusof Ghani

Yusof Ghani dilihat antara pejuang seni sezaman yang masih kukuh bertapak dalam kelas yang tersendiri. Beliau meletakkan kegusaran sebagai episod perjalanan dalam setiap pengolahan karyanya. Sesi temu bual penulis bersama beliau di Tapak Yusof Ghani, Shah Alam baru-baru ini telah cuba merungkaikan secebis lagi persoalan berkaitan keindahan.

Persepsi beliau dalam konteks keindahan alam cuba diatur mengikut gerak rasa dan pengalamannya sebagai pejuang seni tampak di Malaysia. Yusof Ghani dilihat merungkaikan keindahan alam sebagai satu babak kerisauan buat dirinya. Apatah lagi perubahan yang mula menghantui proses dirian alam seakan mencengkam perasaannya dalam berkarya. Beliau ternyata melihat alam pada sebabnya...bagaimana lahirnya gunung dan bukit bukau, kesuburan tanaman serta apa saja yang terbentuk secara lahiriah di atas muka bumi ini. Apresiasinya adalah dari situasi dan keadaan tersebut.

Adakah ia suatu wajah keindahan apabila cuba dirosakkan dan mula berlakunya ketidakseimbangan yang ketara? Kerisauan ini cuba dibangkitkan dalam setiap babak penceritaannya di dalam karya.

Sesuatu yang pasti, beliau akan berterusan memaparkan keresahan hatinya pada alam selagi terdaya dan bernyawa!

No comments: