Friday, October 29, 2010

Realisme dan Zaharuddin Sarbini

Zaharuddin Sarbini merupakan artis catan landskap Realisme yang dilihat mula mencipta nama dalam arus perjuangan catan landskap di Malaysia. Artis yang dilahirkan pada 14 April 1966 ini tidak pernah berputus asa dalam penghasilan karya yang bersifat konvensional walaupun diasak hebat dengan kehadiran teknologi memenuhi gelanggang dan pameran-pameran seni. Beliau yang memiliki Machinery Engineering Diploma dari UTM Skudai kelihatan begitu bersemangat dalam mengetengahkan apresiasi beliau terhadap alam semula jadi melalui karya yang dihasilkan.
Zaharuddin atau nama panggilannya Zaha seperti yang acapkali tertulis pada setiap penjuru bawah kanvasnya, mula memasuki arena pameran sejak tahun 1995. Beliau menjadikan cat air dan minyak sebagai medium bahantara dalam setiap pengkaryaannya. Pameran Terbuka Shah Alam 1995 adalah detik permulaan yang bermakna buat Zaharuddin apabila Anugerah Inisiatif jatuh ke tangannya. Pada 2003, sekali lagi Zaharuddin melakukan kejutan dengan merangkul Anugerah Inisiatif pada Pameran Terbuka Shah Alam 2003. Beliau turut mendapat beberapa anugerah lagi dari pertandingan catan landskap yang lain seperti yang dipertandingkan di Pertandingan Catan Philips Morris dan Tasik Kenyir.

Alam semula jadi adalah inspirasi Zaharuddin dalam berkarya. Beliau menjadikan flora dan fauna sebagai subjek utama dalam melahirkan rasa penghargaan terhadap keindahan yang dialami dan dinikmati oleh beliau. Karya-karya beliau juga sudah menjadi koleksi bagi beberapa buah syarikat dan badan kerajaan. Antaranya, Permodalan Nasional Berhad, Hong Leong Bank, Bank Negara, Nippon Oil, Idris Hydraulic, dan koleksi peribadi beberapa individu dari Jepun serta England.

No comments: