Friday, October 29, 2010

Zainurin Mohamad @ Ajis

Zainurin Mohamad atau nama panggilannya Ajis merupakan seorang artis catan yang begitu cepat menjulang naik. Cubaan ‘berani’ menelusuri dasar laut dalam eksplorasinya untuk berkarya telah menjadikan Zainurin atau Ajis sebagai titik ‘permulaan’ yang terus mewarnai arus kontemporari. Walaupun perjuangannya masih berunsurkan konvensional, seharusnya pendekatan beliau dalam berkarya wajar diangkat sebagai satu usaha bersifat kontemporari. Beliau yang dilahirkan pada 25 Mei 1964 di Kajang, Selangor punyai cerita penuh berliku dalam memperjuangkan karya selama ini.

Ajis mempunyai minat sebagai seorang ahli geologi, tetapi sebaik saja beliau menamatkan pengajiannya pada peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), beliau mula menukar minat menjadi seorang pelukis. Kekecewaan apabila permohonan melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ditolak bahkan disindir supaya pulang ke kampung telah menguatkan lagi semangatnya yang sentiasa berfikiran positif dengan menjadikan sindiran itu sebagai cabaran. Kejayaan hidupnya bermula apabila namanya dicatatkan dalam sejarah negara pada Jun 2000 selepas muncul sebagai rakyat Malaysia pertama berjaya melukis gambar kehidupan sebenar di dasar laut di Pulau Tenggol, Terengganu.

Landskap atau persekitaran dasar laut sudah menjadi subjek utama dalam perjuangan beliau. Pengolahan berbagai jenis hidupan dan tumbuhan laut dalam pengkaryaan menjadi simbolik apresiasi beliau agar ia turut dipelihara dan dilindungi. Ajis pernah menerima Anugerah Duta Negara 2004, Anugerah Pameran Lukisan Dasar Laut sempena Festival Seni Air Terbesar Malaysia dan telah dicatatkan dalam Malaysia Book of Records (MBOR) pada April 2002.

No comments: