Friday, October 29, 2010

Anuar Dan - Seni Bina Rumah Melayu

Permulaan Anuar Dan hanyalah karya-karya bersifat lakaran yang menggunakan pen dan dakwat. Karya-karya beliau lebih menjurus kepada landskap suatu ketika dulu. Minatnya yang mendalam terhadap pengeksplorasian bahan, telah menjadikan Anuar lebih ‘matang’dalam mengetengahkan sesuatu. Hari ini, seni bina rumah Melayu antara subjek utama yang cuba diberi penekanan dalam setiap pengolahan karyanya. Beliau yang dilahirkan pada tahun 1960 di Taiping, Perak memiliki Degree in Graphic Design pada tahun 1983 di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor. Lebih tepat dinyatakan, hampir kebanyakan karya yang dihasilkan oleh Anuar adalah berlandaskan media campuran. Dirinya yang mementingkan eksplorasi bahan sememangnya tidak dapat mengenepikan unsur media campuran dalam setiap pengolahan yang dilakukan.

Jika dilihat sepintas lalu, teknik persembahan karya beliau seperti melihat karya Pablo Picasso, George Braque dan Marcel Duchamp dari aliran Kubisme. Hal ini jelas kelihatan apabila meneliti komposisi pada setiap subjek dalam pengolahan karyanya yang terhasil daripada perletakan cerek, tepak sirih, seterika, mesin jahit, pasu dan sangkar burung.

Pameran Fakulti di UiTM Shah Alam pada tahun 1983 adalah detik permulaan Anuar. Beliau dilihat semakin serius dalam arena pengkaryaan apabila bertugas sebagai penolong kurator di Balai Seni Lukis Negara pada tahun 1984. Pada tahun yang sama, beliau turut menyertai Young Contemporary di Balai Seni Lukis Negara dan Water Colour Art Exhibition di City Hall, Kuala Lumpur. Pada tahun 1986, Anuar mula mengorak langkahnya dengan menyertai Space Art Exhibition di Balai Seni Lukis Negara dan yang terbaru The Memory yang diadakan di Ranting Art, Shah Alam.

No comments: