Wednesday, October 27, 2010

PERCIKAN SENI - Siti Zainon Ismail

Persoalan ‘hidup dan mati’ bentuk seni yang sebelah lagi iaitu puisi dalam ruang lingkup penggayaan karya seni di Malaysia kembali wujud dalam perkiraan saya. Mungkin hanya saya yang begitu teruja membangkitkannya kembali. Walhal ia mungkin perkara remeh untuk terus diperdebatkan. Adalah lebih baik pada ketika ini jika berbicara soal berapakah ‘harga’ untuk karya yang hanya menggunakan bitumen semata-mata ataupun kisah ‘raja besi’ yang mula terdetik hati untuk mengecat arca-arca buatan tangannya.

Secara hakikat, agak lewat untuk memperkatakan semula tentang perihal ‘inti’ dan ‘kuah’ wadah Percikan Seni yang diterbitkan sekitar tahun 1989 ini. Namun, kewajarannya masih ada. Sudah menjangkau 21 tahun seniman ataupun pengkarya ‘bergelumang’ dalam apa jua bentuk ide dan pengolahan, kupasan serta komentar, tetapi unsur-unsur yang jelas mengandungi hubungkait ‘rapat’ dengannya seakan dianaktirikan. Maka tinggallah nama-nama seperti Siti Zainon Ismail, Abdul Latiff Mohidin, Abdul Ghaffar Ibrahim, Ismail Abdullah, mahupun Mustaffa Haji Ibrahim dalam meneruskan ‘adunan’ pengkaryaan seperti ini iaitu melukis dan menghasilkan sajak. Hingga ada pula yang menyatakan bahawa apabila anda seorang penyair atau penyajak maka anda tidak ‘layak’ untuk melukis. Sampainya hati berkata sedemikian.

Perihal atau perlakuan melukis adalah berkarya dan hal-hal yang berkaitan puisi atau sajak juga adalah karya. Jadi mengapa perlu disisihkan? Saya tidak menuduh. Tapi hakikatnya begitu dewasa ini.

Pelukis adalah pemikir, meluahkan rasa pandang penghargaan dan ekspresinya ke dada-dada kanvas mahupun medium yang lain. Manakala penyajak juga adalah pemikir, meluahkan intipati suara hatinya ke atas kertas-kertas mahupun apa jua bahantaranya dengan bait-bait puisi. Bezanya pelukis menggambarkan objek atau ekspresinya secara visual, manakala penyajak melalui kata-kata. Mampukah kiranya visual yang digambarkan berinteraksi dengan begitu berjaya tanpa sebarang ucap rasa dari seorang pelukis itu sendiri? Dan bait-bait puisi pula ‘bersuara’ tanpa kata-kata? Jawapannya tentu tidak bukan.

Saya ingin membawa anda kembali kepada perkara asas yang telah disebutkan pada peringkat awal tadi iaitu soal pemikiran. Siapa yang melangsungkan perlakuan seperti ini? Pastinya pelukis atau penyajak itu sendiri. Hal ini bertitik tolak dari proses menanggapi sesuatu subjek, justeru diberi penilaian dan seterusnya penggayaan sesebuah karya itu bermula. Maka tiada sebab mengapa seseorang pelukis tidak boleh menghasilkan sajak dan seorang penyajak tidak boleh ‘melukis’ pusi-puisinya. Secara asas, perlakuannya bergerak secara bersama namun hanya penggayaannya menuntut kaedah dan cara yang berbeza. Menurut Siti Zainon Ismail, puisi merupakan hakikat seni. Dengan adanya nilai puisi inilah, puisi akan dapat menyentuh hati. Begitu jugalah lukisan yang mengandungi poetical weight dianggap sebagai ‘puisi bisu’, sajak sebagai ‘puisi kata-kata’. Menurut A. Latiff Mohidin, “Lukisan ialah dunia sepi. Puisi senyap tanpa suara”. (Percikan Seni, Siti Zainon Ismail, 1989)

Saya bersetuju dengan Siti Zainon Ismail apabila yang dikatakan ‘seniman’ itu adalah seseorang yang menghasilkan puisi. Tafsiran mengenai puisi itu seharusnya dilihat dari skop yang lebih luas dan terbuka. Perkara ini jelas mempunyai persamaan apabila tafsiran ‘penyair’ itu sendiri menyatakan seseorang seniman adalah yang menghasilkan karya puitis. Jika dirujuk kepada akar kata puisi ia berasal daripada bahasa Yunani iaitu poesi – perusi yang membawa maksud membuat atau menghasilkan sesuatu. Selain itu, melalui bahasa Sanskrit penemuan istilah karya turut membawang maksud yang sama iaitu membuat. Pada zaman Rennaisance Itali, ditemui perkataan arte yang berasal daripada bahasa Yunani juga iaitu ars, yang membawa makna ketukangan (craftsmanship), keterampilan, penguasaan bentuk, penciptaan, pengolahan antara bentuk, idea, teknik, dan bahan. Dengan ini tiga perkataan asas yang sering kita gunakan iaitu seni, karya, dan puisi sebenarnya mempunyai makna yang saling berhubungan di antara satu sama lain.

Justeru, jika anda seorang pelukis maka ‘karangkanlah’ bahasa visual anda dengan setulus yang mungkin mewakili buah bicara yang tak terucap. Dan jika anda seorang penyajak ‘lukiskanlah’ bahasa puisi anda dengan penuh keluhuran dan keikhlasan mewakili rasa pandang visual yang telah dilalui.

No comments: